Refugis climàtics
Els espais de Ripollet per atenuar les onades de calor
Onades de calor i refugis climàtics
A l’estiu el normal és que faci calor, ja que és quan s’assoleixen les temperatures més elevades de l’any. En ocasions, però, es donen pics de calor força alts que anomenem onades de calor.
Segons l’Organització Meteorològica Mundial un episodi d’onada de calor és un augment brusc i perllongat de la temperatura i humitat per sobre dels valors mitjans del clima d'una regió o zona determinada i que persisteix durant almenys dos dies consecutius, amb registres per sobre dels llindars determinats. Aquesta anomalia atmosfèrica afecta tan a les persones com als animals i a la vegetació.
És el fenomen climàtic que més morts causa, essent les causes principals d’aquesta mortalitat els cops de calor, la deshidratació i les conseqüències sobre el sistema nerviós. Les persones més vulnerables a les onades de calor són les persones grans, especialment les que tenen malalties cròniques. Totes les persones, però, estem exposades als seus efectes.
El número d’episodis d’onades de calor registrades al nostre entorn geogràfic ha augmentat significativament les darreres dècades; segons el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), a Catalunya es registren ara cinc episodis d’onada de calor més cada any que a mitjans del segle XX, essent-ne la responsable l’actual crisi climàtica.
Per tal d’atenuar les conseqüències d’aquests episodis d’onada de calor, l’Ajuntament de Ripollet habilita espais accessibles que ajuden a millorar la qualitat de vida de la ciutadania durant els mesos de més calor. Aquests espais són coneguts com a refugis climàtics.
Es tracta d’espais públics, interiors o exteriors, naturals o urbans, que poden servir de refugi en situacions meteorològiques extremes per donar confort tèrmic, descans i seguretat a la població.
Així, Ripollet disposa de espais dirigits especialment a persones majors de 75 anys, persones amb malalties cròniques, però també a nadons i persones que, per falta de recursos, no disposen d’infraestructures a casa seva per poder combatre la calor.
Els refugis climàtics de Ripollet que es poden utilitzar són els següents:
🏢 Espais interiors:
- Casal de Joves, obert tot l’agost de dilluns a divendres de 9 a 13:30 h i de 17 a 21 h.
- Biblioteca Municipal, del 3 al 23 d’agost, de dilluns a divendres de 10 a 17 h.
- Centre Cultural, del 24 al 31 d’agost, de dilluns a divendres de 9 a 13:30 h i de 17 a 21 h.
- Oficina d’Atenció Ciutadana, de dilluns a divendres de 8:30 a 14 h
- Oficina de Drets Socials, de dilluns a divendres de 9 a 14 h.
També serán refugis climàtics a l'agost:
- Ripollet Impulsa, de dilluns a divendres de 9 a 14 h.
- CIP Molí d’en Rata, de dilluns a divendres de 9:30 a 13 h i de 16 a 19:30 h; dissabtes d’11 a 14 h i de 17 a 20 h, i diumenges d’11 a 14 h.
- Mercat Municipal, dilluns de 8 a 13 h i de dimarts a dissabte de 7 a 14 h; divendres també de 18 a 20:30 h.
🌳 Espais exteriors:
- Parc de Maria Regordosa i del Masot
- Parc d’Oriol Martorell
- Parc de Gassó Vargas
- Bosc dels Pinetons
Recordeu mantenir una bona hidratació, evitar l’exposició al sol durant les hores de més calor i fer ús dels refugis climàtics si necessiteu un espai fresc i segur.
