2026
Històries de guerra, resistència i exili
VIII JORNADES DE MEMÒRIA HISTÒRICA de RIPOLLET
Històries de guerra, resistència i exili
Dimecres 4 de novembre a les 18 h – Teatre Auditori del Mercat Vell
Teatre. “Dones del 36”, de David Pintó i Nan Valentí.
Espectacle teatral que ret homenatge a unes dones valentes i compromeses que van plantar cara al feixisme i van lluitar per defensar les llibertats i els drets conquerits durant la Segona República. Dones que van combatre al front i a la rereguarda, que van resistir als camps de concentració i a les presons franquistes, i que van mantenir viva la lluita des de la resistència. Històries de coratge, dignitat i compromís que mereixen ser recordades.
Adreçada a públic general. Gratuïta.
Reserva d’invitacions a: https://entrades.teatreauditoridelmercatvell.cat/
Dijous 5 de novembre a les 18 h – Centre d’Interpretació del Patrimoni
Xerrada. “Les dones de Ripollet durant la Guerra Civil”
L’historiador Benjamin Benedicto ens apropa al paper de les dones de Ripollet durant la Guerra Civil i la postguerra. Una xerrada per recuperar les seves experiències, conèixer les seves formes de compromís i resistència i reivindicar la memòria d’unes dones sovint invisibilitzades en els relats històrics.
Adreçat a públic general. Entrada lliure i gratuïta fins a completar aforament.
Es recomana reserva prèvia: reserves.molidenrata@ripollet.cat i 935 946 057
Dissabte 7 de novembre a les 18 h. – Centre d’Interpretació del Patrimoni
Juga amb la història. La maleta d’en Manel, a càrrec de CreaMenTis.
A través de fonts documentals, explorarem una història marcada pel silenci: càstig, presó, treballs forçats i trasllats. Un cas concret ens ajudarà a entendre, amb un enfocament rigorós i empàtic, com la Guerra Civil va deixar empremta en les famílies i en les generacions següents. Escoltar el passat per construir un present més conscient.
Adreçat a públic familiar (infants a partir de 8 anys). Gratuït.
Places limitades. Reserves: reserves.molidenrata@ripollet.cat i 935 946 057
Dijous 12 de novembre a les 18 h. – Centre d’Interpretació del Patrimoni
Xerrada. “Soldats ripolletencs a la Guerra Civil.”
L’historiador Benjamin Benedicto presenta els resultats d’una minuciosa recerca sobre els soldats de Ripollet que van anar al front. Una aproximació a les trajectòries personals d’aquells homes per recuperar-ne la memòria i conèixer millor com es va viure el conflicte.
Lectura de fragments de “Lletres de sang, cor de drap, orenetes de llibertat. Contes de conflicte i exili”.
L’autor local Josep Maria Oyonate clourà les jornades de memòria històrica amb la lectura de fragments del recull de contes “Lletres de sang, cor de drap, orenetes de llibertat. Contes de conflicte i exili.” Una proposta literària que ens convida a endinsar-nos en les històries humanes marcades pel conflicte, la pèrdua, l’exili i el record.
Adreçat a públic general. Entrada lliure i gratuïta fins a completar l’aforament.
Es recomana reserva prèvia: reserves.molidenrata@ripollet.cat i 935 946 057
