Moció per la Commemoració del Dia Internacional en memòria de les Víctimes de l'Holocaust. Presentada pel grup municipal del PSC-CP. Exp. 2025/658.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L’Assemblea General de Nacions Unides va designar el dia 27 de gener com el Dia Internacional en Memòria de l’Holocaust. Enguany, fa 80 anys que es van alliberar els camps de concentració i extermini de l’Alemanya Nazi a finals de la II Guerra Mundial.
L’extermini de milions de persones és, sens dubte, un dels episodis més foscos de la història de la humanitat. Sis milions de persones jueves, juntament amb centenars de milers de persones gitanes, presos polítics, persones amb discapacitat, persones LGTBI i altres col·lectius van ser assassinats per un règim que va convertir l’odi, la deshumanització i la violència en una política d’Estat.
Aquest record no només és un exercici de memòria, sinó també un crit d’alerta davant les dinàmiques que van permetre aquesta tragèdia. Si bé els camps d’extermini eren la culminació d’un genocidi planificat, aquest horror no hauria estat possible sense la complicitat del silenci, la desinformació i la indiferència de gran part de la societat alemanya i europea de l’època. Molts van mirar cap a una altra banda, van ignorar els trens que marxaven carregats de vides humanes i van acceptar les mentides difoses per la propaganda nazi.
Com a hereus de la memòria de l’Holocaust, tenim la responsabilitat de combatre aquests mecanismes amb la mateixa determinació amb què honorem les víctimes. Aprendre de la història no només significa recordar els fets, sinó identificar els senyals d’alerta en el present:
- La negació i banalització de l’Holocaust són una porta oberta a la repetició dels errors del passat.
- Els discursos que promouen la por, la discriminació i la manca de respecte són incompatibles amb la democràcia i els drets humans.
- La indiferència i el silenci són, avui com ahir, còmplices de la injustícia.
Cal recordar que la fortalesa per combatre l’odi i garantir la protecció de la dignitat humana només es pot preservar en el marc d’un estat democràtic. La democràcia no és només un sistema polític, sinó un compromís col·lectiu amb els drets, la llibertat i el respecte social. Quan permetem que aquests valors es desvirtuïn, obrim la porta a ideologies que fan de l’odi una eina de poder i que fomenten la por.
El record de les víctimes no és només una mirada al passat, sinó un estímul per al futur. Si el nazisme va triomfar gràcies a la manipulació i la indiferència, només la democràcia pot garantir evitar que ressusciti.
Que la memòria ens guiï per defensar-la, protegir-la i enfortir-la cada dia, per evitar que la història es torni a repetir,
És, per tot això, que el Grup Municipal Socialista, proposa al Ple l'adopció dels següents:
ACORDS
PRIMER. Condemnar fermament l’Holocaust.
SEGON. Reafirmar el compromís de l’Ajuntament de Ripollet amb la memòria democràtica i amb la democràcia.
TERCER. Comunicar aquesta moció a la Direcció General de Memòria Democràtica de la Generalitat de Catalunya; als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya; a la Diputada delegada de Memòria Democràtica i a l’entitat Amical de Mauthausen i altres camps i de totes les víctimes del nazisme d’Espanya.