Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Arxiu municipal

Qui som?

Història de l'Arxiu

L’Arxiu és la unitat municipal que conserva i gestiona la documentació generada o rebuda pel propi Ajuntament, i ha custodiat la documentació en diferents edificis municipals al llarg del temps: el Centre de Salut del carrer Nou, al soterrani del Mercat municipal o a la Casa del Comú.Vista façana del carrer de la Salut

Principalment el gruix de la documentació s'ha preservat al dipòsit o Arxiu històric, situat a la plaça de la Constitució s/n, confluència amb el carrer d’Isabel la Catòlica. Edifici conegut com la Casa del Comú, que també s’identifica popularment com l’antic Ajuntament. Edifici on compartia espai amb altres departaments municipals.

 Els orígens d’aquest edifici són del segle XV i són el resultat de la integració de tres cases. Els interiors i les façanes de les mateixes foren reformades durant la segona meitat del segle XIX. L’any 2007 es produeix una altra reforma per acollir el servei d’Arxiu.  La darrera reforma de l’edifici és de l’any 2019 i possibilita ubicar els Serveis Territorials en un espai diàfan de la primera planta.  

Aquest arxiu ocupava gran part de la planta baixa de la Casa del Comú.  Dels 244 m2 totals destinats a serveis de l’Arxiu, 198 m2 corresponien al Dipòsit de la documentació.  Espai que preservava més de 8.000 capses d’arxiu i que suposaven el límit de capacitat, amb 993 m/l de documents.

Des de l’any 2024 el nou Arxiu municipal s’ubica al carrer de la Salut, 18, on en temps passats hi havia el Casino.

El nou Arxiu és un edifici de nova planta de 861 m2 de superfície construïda, que destaca per l’ús predominant de fusta comDipòsit amb armaris compactes a material constructiu, per la coberta vegetal i per l’atri central, el qual distribueix els espais interiors, a més de donar gran lluminositat interior i que permet una ventilació natural de l’equipament. L’Arxiu disposa de quatre dipòsits amb capacitat per a unes 16.000 capses normalitzades de documentació. A més a més, hi ha una sala d’ingressos, una sala de reunions, una sala de consulta i un espai polivalent per a la realització d’activitats pedagògiques i culturals.   

Amb tot això, també hi ha documentació en fase activa o semiactiva ubicada en altres edificis i equipaments municipals.

Des de l'any 2007 estem adherits a la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona.

Col·laborem amb l'Arxiu Comarcal del Vallès occidental en l'elaboració de l'inventari de patrimoni documental.