Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El nou servei de neteja viària ampliarà freqüències, serveis i personal

El 24 de gener de 2022 es posarà en marxa el nou contracte, adjudicat a Urbaser, que vol adequar-se a les necessitats de neteja de Ripollet.

El nou servei de neteja viària ampliarà freqüències, serveis i personal.

L'alcalde de Ripollet, Jose M. Osuna, i la regidora de Serveis Municipals, Pilar Castillejo, van presentar aquest dilluns les principals novetats i millores que representarà per a la ciutat el nou contracte de neteja viària. La millora de la neteja, com va explicar l'alcalde, "possibilita que tinguem una ciutat més habitable i més saludable, ajuda a una dinamització comercial i a una prosperitat econòmica". Per aconseguir aquesta millora, el nou contracte incorpora més serveis i personal; més zones i freqüències, i dóna un marge per poder atendre les diferents necessitats que vagin sorgint.

"Som plenament conscients que una de les principals queixes dels nostres veïns i veïnes és la neteja dels nostres carrers i nosaltres compartim que és un dels aspectes més millorables i aquest nou contracte vol donar-li la volta", va explicar Osuna, qui reconeix que "el contracte actual no estava ben dimensionat a les necessitats de Ripollet i per això se suplien part d'aquestes carències amb plans d'ocupació com Ripollet Viu". L'alcalde també ha apel·lat a la necessitat que aquest servei vagi acompanyat de la corresponsabilitat dels veïns i veïnes en la cura dels nostres carrers.

La regidora de Serveis Municipals, per la seva part, va explicar que el nou contracte no es posarà en marxa amb tota la maquinària prevista, ja que alguns vehicles no han arribat per problemes de subministrament i es preveu que entrin en funcionament amb el nou servei de recollida. En total, de la trentena de màquines i vehicles que s'utilitzaran per a realitzar el servei, 17 seran de nova incorporació. A més, es renovaran un total de 9 furgons, camions i furgonetes existents, passant, en la major part dels casos, a motorització elèctrica.

El cost anual del contracte passa d'1.160.000 a 1.436.000 €, amb un increment d'uns 276.000 euros anuals, el que es tradueix "en un increment de la neteja arreu del municipi. "El que fem amb el nou contracte és oblidar la concepció radial de la neteja i tenir en compte les necessitats de tota la ciutat i dels diferents barris", va afegir Castillejo, tot explicant que els barris més allunyats del centre no tindran menys neteja, sinó que s'establirà la freqüència en funció del nivell d'afluència de persones, de la gent que hi viu o de l'urbanisme de la zona. Així, en lloc d'un, s'han establert diferents centres amb alta intensitat i també s'incorporen les zones industrials.

plànol_neteja_intensitat.png

A més, com va explicar Castillejo, "una de les majors demandes dels veïns i veïnes era la de la neteja amb aigua i netejarem voreres i calçada de forma periòdica, elevant la freqüència a l'estiu". També s'intensifica la neteja de contenidors i el seu voltant, i de papereres amb aigua a pressió. A més, es mantindran els plans d'ocupació de Ripollet Viu, cosa que permetrà seguir reforçant la neteja i actuar davant demandes i necessitats puntuals.


17 tipus de serveis i 7 zones d'intensitat
El servei de neteja viària s'ha organitzat segons tres grups de serveis: bàsics, complementaris i excepcionals.

El grup de Serveis bàsics conforma el grup principal de tractaments de neteja i engloba els següents tractaments:
• Servei d'escombrat mixt
• Servei d'escombrat manual
• Servei d'escombrat manual mecanitzat
• Servei d'escombrat mecànic
• Servei de buidatge de papereres
• Servei de ruixat amb aigua mixt.

Els Serveis complementaris inclouen:
• Servei de neteja del mercat setmanal
• Servei de reforç per caiguda de fulles
• Servei de retirada de vegetació a la via pública
• Servei de neteja amb aigua a alta pressió
• Servei de neteja d'actes i festius.

Els Serveis excepcionals es tracta d'aquella neteja d'emergència que no es pot preveure o no necessàriament es repeteix en el temps, com ara:
• Brigada d'intervenció immediata
• Pla de pluges i neteja de fang
• Pla de nevades i gel
• Pla de ventades
• Pla de gestió de vessaments a la via pública
• Pla de desinfecció.

A Ripollet s'han establert set zones d'intensitat d'ús, 4 zones en ús residencial i 3 zones en ús industrial. Les freqüències globals d'escombrat per zones d'intensitat de neteja són:
• Intensitat molt alta: 7 cops per setmana en lloc de 6, principalment a les rambles.
• Intensitat alta: 4 c/set. Per a carrers amb molta densitat i s'incorporen zones com el barri Tiana Pont Vell.
• Intensitat mitjana: 2 c/set.
• Intensitat mitjana-baixa: 1 c/set.
• Industrial - Intensitat alta: 1 c/set.
• Industrial - Intensitat mitjana: quinzenal
• Industrial - Intensitat baixa: mensual

Quant als horaris, la neteja de zones més transitades es farà a primera hora del matí; al voltant de les escoles, després de les 9, i als carrers amb molt de trànsit es farà fora de la franja de 8 a 9 h. Per tal d'evitar queixes sobre el soroll de les màquines, les bufadores es canviaran a elèctriques i a més, les màquines de neteja viària especialment sorollosa s'utilitzaran fora de l'horari nocturn, entre les 8 i les 22 h.

El contracte, amb una durada de vuit anys, també suposa un important increment de personal, passant de 21 a 52 operaris amb dedicació exclusiva.

Com va avançar la regidora Pilar Castillejo, la segona part del contracte, que serà el porta a porta, es preveu iniciar a finals de juny, un cop arribin els nous camions i la campanya d'implantació es realitzarà durant el primer semestre de 2022.

Ripollet, 21 de desembre de 2021