Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

S’organitza una jornada lúdica a la N-150 per reclamar la seva transformació en avinguda

La jornada Viu l’Avinguda del Vallès, que tindrà lloc el matí del 21 de novembre, convoca la ciutadania a repensar la connexió entre Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Montcada i Reixac, per donar més protagonisme al transport públic i a la mobilitat activa. Entre les 9.30 i les 13.30 h, un autobús recorrerà els quatre municipis per portar gratuïtament els veïns i veïnes a concerts, activitats de ball, zones de joc, un circuit infantil de bicicletes, una xocolatada i tallers per a petits i grans. A Ripollet i Cerdanyola, les activitats es realitzaran a la cruïlla del carrer de Santa Rosa amb l'N-150, on també hi haurà la parada de l'autobús gratuït.

La transformació de l’N-150 es fonamenta en tres pilars: la mobilitat activa i el transport públic; l’amabilitat i inclusivitat de la via, i la sostenibilitat. Per mostrar-ho, s’han organitzat una sèrie d’activitats de sensibilització que tenen l’objectiu de destacar diferents aspectes de la transformació de la via. Per aquesta raó, s'ha organitzat la jornada Viu l’Avinguda del Vallès, que tindrà lloc aquest diumenge, 21 de novembre, al matí. Podeu saber-ne més d'aquesta jornada lúdica en aquest enllaç.

En el cas de Ripollet i Cerdanyola del Vallès, les activitats es duran a terme a la cruïlla de l'N-150 amb el carrer de Santa Rosa. Les activitats proposades se centren a destacar les aportacions socials i comunitàries per pensar les infraestructures a escala humana. Es plantegen activitats d’animació infantil, sevillanes, una xocolatada i vermuts musicals, entre d’altres, entre la plaça d’Adam i Eva i el lateral de l’N-150.

A Barberà del Vallès el tema central és la connectivitat; per aquest motiu, es podrà gaudir, entre el mercat municipal i la plaça de la Cooperativa, de tallers d’inspecció tècnica i reparació de bicicletes, circuits de bicicleta infantils, inflables, una activitat de conscienciació sobre la contaminació ambiental dels vehicles o un espai pacificat a la cruïlla del carrer Sant Pere amb Canigó.

Pel que fa a Montcada i Reixac, es vol destacar la sostenibilitat de la nova avinguda. Als voltants del Casino s’hi podran trobar estands sobre gestió de residus i reducció del malbaratament alimentari, un taller de cuina d’aprofitament, un espai efímer de verd urbà en el qual es regalaran plantes aromàtiques o fins i tot una classe de zumba.

Per moure’s entre les diferents activitats es comptarà amb un servei gratuït extraordinari d'autobús que, cada 30 minuts, connectarà els epicentres d’activitats dels quatre municipis a fi que la ciutadania pugui gaudir de totes les activitats. A la cruïlla del carrer de Santa Rosa amb l'N-150 es trobarà la parada d'aquest bus gratuït.

cartell-activitats-viu-avinguda-valles.png

La carretera quedarà tallada al trànsit entre les 9 h i les 14 h en el tram comprès entre el carrer de Monturiol i la ronda Indústria de Barberà del Vallès. El recorregut alternatiu per a vehicles privats i transport públic es farà per la ronda de Santa Maria.

Una transformació que ve de lluny

L’N-150 és la principal carretera de la comarca del Vallès Occidental. Des de mitjan s. XIX connecta Barcelona amb Terrassa a través de Montcada i Reixac, Ripollet, Cerdanyola del Vallès, Barberà del Vallès i Sabadell.

El volum de vehicles i el tipus de mobilitat han variat molt des de la construcció de la infraestructura. Tot i les diverses intervencions que s’hi han fet, l’anomenada “carretera de Barcelona” provoca problemes de soroll a causa del trànsit, actua com a barrera dins dels municipis per on passa i no està preparada per acollir desplaçaments a peu o en bicicleta entre municipis.

L’Avinguda del Vallès

Una de les idees del nou Pla director urbanístic metropolità (el PDU, en procés de redacció) són les avingudes metropolitanes, que s’han de convertir en els principals eixos estructuradors de la metròpolis per relligar els centres urbans i garantir els fluxos i la continuïtat de la mobilitat sostenible, un espai públic de qualitat i una gran intensitat d’usos.

Amb l’objectiu de tenir enllestit un pla d'acció integrat (PAI) que defineixi una visió de futur, estableixi un full de ruta i concreti les accions necessàries per connectar el Vallès Occidental amb Barcelona a través d’una avinguda que prioritzi la mobilitat sostenible i la qualitat de l’espai públic, des del març del 2021 i fins a l’estiu del 2022, 19 entitats veïnals, ciutadania i personal tècnic dels municipis de Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Montcada i Reixac estan treballant conjuntament en la diagnosi i una proposta d’accions per millorar l’eix viari i el seu entorn.

Entre les mesures proposades hi ha l’eliminació d’aparcaments en calçada i de barreres arquitectòniques, la incorporació de carrils per a bicicletes, l’ampliació de la secció de la via en trams on és massa estreta, la reducció de la velocitat de circulació i dels vehicles de gran tonatge, així com la incentivació del comerç local, entre d’altres. Per millorar la connectivitat, es proposa la creació de nous eixos transversals mitjançant la construcció de ponts per a vianants que travessin infraestructures com el tren, els rius o la C-58. Per tal d’afavorir la salut i la sostenibilitat, es proposen nous eixos verds longitudinals al voltant del riu Ripoll i del riu Sec, així com nous accessos als rius per millorar la relació dels ciutadans amb els espais lliures de l’entorn. Finalment, a escala més local, es proposen tres microcentralitats: a Barberà del Vallès, a Cerdanyola del Vallès-Ripollet i a Montcada i Reixac. Aquests espais de trobada i concentració d’activitats han de servir per millorar la cohesió social i les relacions entre ciutadans.

La xarxa RiConnect

Aquest procés de cocreació entre la societat civil i les administracions públiques de la zona s'emmarca en el programa europeu URBACT, que fomenta el desenvolupament urbà sostenible. Dins d'aquest programa, l'Àrea Metropolitana de Barcelona lidera la xarxa RiConnect - Rethinking Infrastructure, una agrupació d’entitats metropolitanes que busca repensar, transformar i integrar les infraestructures de mobilitat per connectar persones, municipis i espais naturals.

NdP (AMB i els Ajuntaments de Ripollet, Cerdanyola del Vallès, Barberà del Vallès i Montcada i Reixac)