Ripollet se suma a la Marató de 2026 de donació de sang
Ripollet se sumarà a la Marató amb la campanya que es farà el dia 14 de gener al Centre Cultural de 17 a 21 h amb l’objectiu d’aconseguir més de 50 donacions
Aquest dijous 8 de gener, el Banc de Sang i Teixits (BST) posa en marxa la Marató de Donants de Sang de Catalunya a més de cent municipis d’arreu del territori que acolliran campanyes de donació de sang i plasma durant una setmana llarga. Ripollet s'ha sumat a la festa major de la donació amb una campanya al Centre Cultural el dia 14 de gener. S’hi podrà donar de 17 a 21 h amb l’objectiu de contribuir al repte de la Marató amb 50 donacions.
Com cada any, la Marató se celebra just la segona setmana de l’any per aconseguir remuntar les donacions i restablir les reserves de sang que s’han vist afectades per les festes de Nadal.

Del 8 al 17 de gener s’espera que al voltant de 10.000 persones vinguin a donar als principals hospitals catalans i a 104 campanyes de donació a la vora d’un centenar de municipis d’arreu del territori. Més de la meitat d’aquestes campanyes són col·lectes especials que compten amb activitats organitzades amb la col·laboració d’entitats, associacions, institucions i ciutadania, que convertiran la diada de donació en una veritable festa major.
Sota el lema “el vincle que ens fa immensos”, la Marató d’enguany posa el focus en aquest gest solidari i altruista que és donar sang i com ens fa d’immensos com a persones.
Calen més de 240.000 donacions l’any
Aquest 2026 més de 70.000 persones ingressades als centres hospitalaris de Catalunya necessitaran alguna transfusió de sang, plasma o plaquetes provinents de la donació de sang. Aquest any caldran més de 240.000 donacions per a cobrir aquestes necessitats dels pacients, una xifra que es manté estable els darrers anys, però que, per mantenir-la, no podem abaixar la guàrdia.

Per a què es necessita la sang?
Una de cada tres donacions de sang és per a malalts de càncer; del total de transfusions que es fan diàriament a Catalunya, el grup que requereix més transfusions de sang actualment és el de les persones que pateixen càncer, un 34%, seguit de les de l’aparell digestiu, un 15,5%, i en tercer lloc, hi ha el de les malalties cardiovasculars, que suposen un 12’3% del total. Les malalties cròniques lligades a l’augment de l’esperança de vida són les que requeriran més transfusions de sang en el futur.

De fet, l’edat mitjana dels pacients que reben sang ha augmentat en la darrera dècada i se situa ja pels volts dels 73 anys. Aquest grup de pacients de més de 70 anys representa el gruix majoritari dels receptors de sang (un 56,6%). L’altre grup d’edat més important i el que més ha crescut és el dels pacients de 80 anys en endavant, que representa el 32% dels transfosos.

Redacció: ripollet.cat a través d'una NdP del Banc de Sang i Teixits