Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Estafen 2.000 euros a una ripolletenca fent-se passar pel BBVA

Els estafadors van enviar un SMS a la Verónica, una veïna ripolletenca, i posteriorment li van trucar fent-se passar per treballadors d'atenció al client de l'entitat bancària. Les tècniques d'estafa són cada vegada més sofisticades, com en el cas de la Verónica, a la qual no li van demanar cap dada personal ni contrasenya; l'estafa es va materialitzar simplement prement un link.

Missatge SMS que va rebre la Verónica suplantant la identitat del BBVA..
Missatge SMS que va rebre la Verónica suplantant la identitat del BBVA.

Les estafes telefòniques o amb SMS són habituals i cada vegada són més sofisticades. És el que li va passar fa uns dies a la Verónica, veïna de Ripollet, a la qual li van estafar un total de 2.000 euros. Ella ha volgut denunciar el seu cas per evitar que li passi a altres persones. La Verónica explica que, divendres a la tarda, va rebre un suposat SMS del BBVA a la bústia on habitualment rep els missatges de l'entitat bancària. L'SMS l'advertia que estaven intentant accedir al seu compte corrent sense el seu consentiment. Sense voler, va prémer el link que s'adjuntava a l'SMS i, a partir d'aquí, es van precipitar els fets.

Immediatament, la Verònica clica enrere, però la maquinària de l'estafa ja està en marxa. Quan encara està avaluant què fer, rep una trucada al mòbil d'una dona que s'identifica com a treballadora d'atenció al client del BBVA. La suposada empleada del banc li confirma que hi ha hagut moviments estranys als seus comptes i que han de bloquejar tots els moviments. A la Verònica li assalten totes les alarmes en aquell moment i es mostra escèptica respecte a què tot això sigui veritat. La dona al telèfon li insisteix que pot buscar a internet el número i mirar els seus comptes en línia, i veurà com tot el que li explica és cert. La Verónica comprova per Google que, efectivament, el telèfon des del qual li truquen pertany a l'entitat bancària i que té un traspàs de 2.000 euros del seu compte d'estalvi al seu compte corrent.

En aquell moment, rep un altre SMS i la dona del telèfon li assegura que ha de prémer l'enllaç del missatge per bloquejar els moviments al seu compte corrent. Malgrat la desconfiança, davant de totes les proves que ha pogut comprovar, la Verónica prem el link i els 2.000 euros desapareixen del seu compte bancari. El més curiós del cas, tal com confirma la Verónica, és que en cap moment li van demanar cap dada personal ni contrasenya. Des del BBVA li han recomanat que presenti denúncia, perquè es tracta d'una estafa, i des dels Mossos d'Esquadra li han confirmat que en les darreres setmanes s'han trobat amb més casos. A més, li han recomanat que reiniciï el telèfon mòbil, ja que els estafadors encara podrien tenir accés a les seves dades personals, la IP del dispositiu, contrasenyes, etc. La Verónica té sensació de "desprotecció" davant dels fets succeïts i ha volgut donar el seu testimoni per evitar més casos. De fet, explica que, mentre explicava el seu cas a la sucursal del BBVA, a la cua del banc hi havia fins a 7 persones que asseguraven haver patit la mateixa estafa.

L'estafa que va patir la Verónica es caracteritza per ser molt sofisticada, tal com alerta el mateix Banc d'Espanya, ja que no es necessita que la víctima doni cap dada personal ni contrasenya. Els estafadors suplanten la identitat del banc a través de l'SMS (que arriba a la bústia habitual del banc) i, fins i tot, han aconseguit suplantar el telèfon d'atenció al client, trucant des d'un altre telèfon. Amb l'SMS obtenen accés a les dades personals, aplicacions i contrasenyes de la víctima, i teixeixen un modus operandi que confon a les persones estafades, ja que aparentment tot sembla en regla, tant el telèfon que li truca com els moviments bancaris. Des del Banc d'Espanya, s'adverteix que s'ha de tenir molta cura per evitar aquestes estafes. Mai s'ha de clicar un enllaç que envia un banc si no s'ha fet cap classe d'operació bancària i, sobretot, s'ha de tenir en compte que el banc poques vegades es posa en contacte per telèfon amb els seus clients i, molt menys, demana contrasenyes ni dades personals.

JS