Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Valentí Gubianas: "Cadascú aportem una cosa a l'escola i a la societat. Estem connectats"

Imatge 1.
Imatge 1
L'escola Anselm Clavé començarà aquest nou curs amb la seva imatge renovada i plena de color. Durant aquesta setmana, l'il·lustrador Valentí Gubianas (Navàs, 1969), ha pintat un mural a la façana de l'escola, al carrer de les Escoles. La idea va sorgir del mateix centre educatiu i amb el suport de l'Ajuntament s'ha realitzat aquest mural que ara decora la façana del centre i que de ben segur alegrarà l'entrada a l'escola dels més petits.
Com és que estàs pintant aquesta façana i d'on va sortir la idea?
Es va posar en contacte amb mi l'escola Anselm Clavé. He parlat principalment amb l'escola, però també amb l'Ajuntament. Em van dir que tenien un mur i que volien renovar la imatge del centre. Els vaig explicar el meu pla de treball: primer genero les idees, faig l'esbós i després realitzo el mural. La fase de generació de les idees la vam fer conjuntament. Els vaig demanar què era l'escola i d'on venia i ells em van explicar les idees i l'aire que li volien donar. Llavors jo vaig fer una proposta en forma d'esbós, vam fer algun ajust i ho vam tirar endavant.

Llavors el disseny és teu amb el vistiplau d'ells, no?
Sí, però la idea base és un concepte que em va donar l'escola i que em va anar molt bé per començar a treballar que és "estar connectats": entre els alumnes, pares, gent de l'escola i gent del voltant. Aquesta idea va ser com una llavor.

Què representa la imatge ben bé?
Simbolitza uns personatges que poden ser nens o adults. Són ambigus. Poden ser un nen o una nena. Poden ser de l'escola o de fora. Vol dir que avui són a l'escola, però demà seran a la societat. Cadascun d'ells genera unes coses diferents. N'hi ha un que toca un instrument i surt música, un altre que obre un llibre i surten ocells lliures, un altre que té la lluna a les mans i que simbolitza l'apropament a la natura i un altre que té un núvol que està regant. Si reguem, creem, és a dir, la paraula "cultura" ve de cultivar. Per tant un personatge rega, al de sota li surten unes flors i a la vegada alimenta un altre. Tots estan connectats a partir del que ells creen. Vol dir que cadascú aportem una cosa a l'escola, a la societat. Estem connectats i al mateix temps tenim la nostra personalitat.

Quant de temps t'ha portat realitzar el mural?
Aquí porto des del dilluns al vespre, que el vaig dibuixar. Jo ja tenia l'esbós molt ben acabat i tot molt ben programat. Ho he hagut de comprimir en pocs dies perquè físicament és una bestiesa. I si m'estic una setmana, se m'acaben les forces. Jo dono molta importància als acabats, és a dir, als detalls petits i, si els últims dies no estic en plena forma, tot el que he fet abans de posar color s'espatlla en un no res. D'altra banda, em vaig fixar que molta gent els primers dies miraven quan posava els colors, però apartaven la vista. En canvi, quan vaig començar a definir els personatges, els ulls, les mirades; a la gent l'atreia perquè entenia més el que estava passant. I per mi és important aquest punt que les persones ens mirem i ens connectem.

Normalment no pintes façanes, oi?
Sóc il·lustrador de llibres. Però fa uns anys em va passar que cada cop necessitava més espai a la taula i em van començar a fer l'encàrrec d'algun mural. Ara em sembla que porto fets 50 murals. Sento "més plaer" pintant movent-me tot jo que no pas sobre una taula. M'entusiasma de tant en tant poder estar aquí uns quants dies movent el cos i transformant una mida tan gran, tot i que la meva base és fer llibres: literatura i llibres de text.

És per això que l'Ajuntament i l'escola Anselm Clavé es van posar en contacte a tu?
No els ho he preguntat cap dia, sí que sento curiositat per saber per què una persona es posa en contacte amb mi. I la veritat és que ha sigut preciós tot plegat, jo no havia estat mai a Ripollet. I ha sigut preciosa tant la relació amb l'Ajuntament com amb l'escola. I si la relació és preciosa, en aquest cas amb l'escola, es nota en el resultat.

M.F.