Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L'Informe de Planificació Educativa palesa la necessitat del quart institut a Ripollet

Imatge 1.
Imatge 1
Ripollet necessita el quart institut. Aquesta és una de les conclusions que es desprenen de l'Informe de Planificació Educativa a Ripollet que es va presentar dilluns, 26 de setembre, al Centre Cultural davant els diversos agents educatius locals.

L'acte, que es va produir en el marc del Consell Escolar Municipal (CEM), va ser conduït per la responsable de l'estudi, Clara Albors i Llenas, del departament de Gerència de Servei d'Educació de la Diputació de Barcelona. L'Ajuntament va sol·licitar aquest estudi a través del catàleg de serveis de suport municipal amb l'objectiu d'analitzar i conèixer la població escolar i els serveis educatius de Ripollet.

Tot i que inicialment estava previst presentar els resultats al febrer, la demanda per part dels municipis ha fet que la Diputació endarrerís el lliurament de conclusions. En una segona fase, l'Escola d'Adults de Ripollet serà una de les primeres a formar part d'un nou estudi de planificació que es realitzarà aviat.

Algunes de les dades que s'han estudiat són: l'evolució dels alumnes per etapa i per titularitat de centre (públic/privat); l'evolució de l'alumnat per edat, la comparació amb dades en relació a Catalunya; l'evolució de l'alumnat per promocions d'ESO; la projecció futura de la població escolar del municipi; quina necessitat d'unitats escolars dels diferents cursos o cicles educatius hi haurà al municipi; o la relació de places cobertes i places vacants en un territori durant darrer curs escolar.

Treballar l'autoestima i la motivació a la secundària

De tota aquesta anàlisi, algunes de les necessitats clares que se'n desprenen són la necessitat d'un centre de secundària que sigui polivalent, ja que es preveu un augment evident de l'alumnat en aquesta franja d'edat; la necessitat de treballar l'autoestima i la motivació a secundària; la necessitat de cercar ajuts i beques per potenciar que els joves puguin seguir estudiant; i la necessitat de polítiques de gènere perquè els nois i les noies accedeixin a la universitat.

Altres dades que a destacar és que en els anys vinents hi haurà una davallada de població de 0 a 2 anys; que els alumnes de primària de Ripollet pel que fa a la repetició de curs es troben millor que la mitjana catalana; i que són força els joves que marxen de Ripollet per estudiar el cicle formatiu que volen, entre d'altres.

En aquest sentit, totes aquestes dades han de servir per fonamentar i validar la presa de decisions que impliquen la planificació educativa d'un territori; així com el disseny de les polítiques educatives locals, per tal que aquestes responguin a les necessitats reals de la ciutadania. En aquest sentit, ajudaran també a treballar a la comissió de planificació que s'ha generat amb representants del CEM.

Ahir també es va convidar a la directora de Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental, Carme Vigués, que va excusar la seva assistència i amb la que el regidor d'Educació, Oriol Mor, mantindrà una reunió aviat. En la propera sessió, que tindrà lloc el 6 d'octubre, una comissió del CEM treballarà el Pla Educatiu Local 2017-2018.

E.P.

Enllaç a l'Informe de Planificació Educativa de Ripollet de la Diputació de Barcelona.