Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Defensor del Ciutadà, un gran servei

Ramon Costa, Defensor del Ciutadà de Ripollet, va presentar durant el Ple del mes juny la mèmoria d'actuació de l'any 2008. En total, es van rebre 27 expedients, dels quals 22 van estar admesos a tràmit i, d'aquests, 19 van ser resolts durant el mateix any. Així mateix, l'oficina va atendre 63 consultes directes, 15 que van arribar des de l'OAC i 13 rebudes per correu electrònic. La xifra ha crescut un 35% en referència a la registrada l'any anterior. Aquest augment és fruit de la coneixença d'aquesta figura.

Qui és el Defensor del Ciutadà?
És una institució que té per missió vetllar pels drets dels veïns i veïnes, en relació amb l'actuació de l'administració municipal, els organismes que en depenen així com les empreses de serveis públics amb capital municipal i dels concessionaris dels serveis públics. Per tal que això sigui possible, el Defensor del Ciutadà podrà supervisar l'activitat que duu a terme l'administració municipal i les persones que en formen part.
Ripollet compta amb aquesta figura des de l'any 2006.

Quan intervé el Defensor del Ciutadà?
Pot intervenir a petició de qualsevol persona física o jurídica que li presenti una queixa i que demostri un interès legítim sobre l'objecte d'aquesta queixa. També, quan les circumstàncies ho requereixin, pot promoure accions per iniciativa pròpia.

Pot intervenir en:
- Errors o arbitrarietats en l'aplicació de les normes legals o quan les normes no s'apliquin com cal.
- Casos de tracte indegut.
- Retards indeguts en l'actuació administrativa.
- Inexecució de les pròpies resolucions adoptades.
- Negativa a facilitar la informació que els ciutadans poden sol·licitar i, en general, davant d'aquelles actuacions que impedeixin o deteriorin el legítim exercici dels drets reconeguts en la legislació de règim local.

Quan no pot intervenir el Defensor del Ciutadà?
- Quan les queixes siguin anònimes o denotin mala fe.
- Les queixes no tinguin fonament.
- La tramitació de les queixes pugui comportar perjudicis al dret legítim de terceres persones.
- Les queixes o reclamacions l'objecte de les quals es trobi pendent de resolució judicial o de reclamació administrativa en tràmit, o quan després d'haver-se iniciat la tramitació de la queixa, les persones que l'han feta interposin demanda o recurs davant dels tribunals.
- Quan les queixes siguin formulades per persones amb dependència funcionarial o laboral de l'admnistració municipal en qüestions relatives a l'àmbit de les relacions laborals o servei.

Qui pot adreçar-se al Defensor del Ciutadà?
Atendrà a totes les persones, tant físiques com jurídiques, a les quals l'administració municipal pressumptament hagi vulnerat algun dret que la legislació de règim local reconeix a la ciutadania.

Com s'han de formular les queixes?
Les queixes s'han de formular sempre per escrit. És aconsellable aportar, si es tenen, tots els documents il·lustratius que puguin servir per aclarir el cas. L'escrit ha d'indicar:
- Nom complet, adreça i telèfon de la persona que formula la queixa.
- Fet que l'origina.

Quines són les consultes més habituals?
Segons es desprèn de la Memòria 2008 del Defensor del Ciutadà, dels expedients tramitats durant aquest any, 9 van correspondre a la Policia Local i 4 sobre la via pública. Serveis Socials, Urbanisme i l'apartat d'altres van tenir 3 consultes. Activitats diverses va comptar amb 2 expedients i Cultura i Joventut i Ensenyament amb 1.

Com actua el Defensor?
El Defensor del Ciutadà duu a terme les seves funcions amb total independència i objectivitat. Té caràcter gratuït per a tothom.
El defensor ha de vetllar perquè l'administració municipal resolgui en el temps i la forma deguts les peticions i recursos que li han estat formulats. Així mateix, l'Administració i tots els organismes que d'ella depenguin, hauran d'auxiliar el Defensor del Ciutadà en les seves tasques amb caràcter preferent i urgent i li facilitaran tota la documentació que necessiti en relació amb la queixa o actuació.
El Defensor del Ciutadà no és cap jutge i, per tant, no dicta sentències, no imposa sancions ni pot suspendre les actuacions administratives. Sí té, però, la facultat de fer les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris que cregui oportuns a les dependències o serveis de l'Administració municipal que no respectin els drets legítims dels ciutadans. També pot prendre decisions i adoptar fórmules d'acord o conciliació.

On és l'Oficina del Defensor del Ciutadà?
Actualment les dependències del Defensor del Ciutadà de Ripollet estan situades a l'edifici del Molí d'en Ginestar, davant l'Ajuntament, tot i que properament es traslladaran a un nou local, al carrer de García Lorca, 13-15. Aquest canvi es fruit de l'acord entre l'Ajuntament i l'INCASOL, aprovat al Ple de març.
L'horari d'atenció al públic és els dimecres d'11 a 13h i dijous de 18.30 a 20h. Per concertar visites cal trucar al 93 504 60 05. o escriure al correu electrònic defensor@ripollet.cat.