Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La clientela prefereix comprar a Ripollet

Un estudi d'hàbits de consum, realitzat per la Cambra de Comerç de Sabadell, determina la preferència de la clientela local pel comerç de Ripollet alhora de fer les seves compres. Els botiguers resisteixen a la competència de les grans superfícies i la compra-oci. No obstant, l'enquesta detecta preocupació pels preus i per l'aparcament.

L'estudi, realitzat al conjunt de poblacions de la demarcació de la Cambra, analitza el perfil del consumidor, el seu grau de satisfacció i el lloc on realitza les compres.

Perfil del comprador
La responsabilitat de la compra recau majoritàriament en les dones, en un 80,2%. Per franges d'edat, es concentra en els grups de 35 a 35 anys (28,2%) i 55 a 65 anys (21,2%). La diferència més notable per sexes es manifesta especialment en els majors de 55 anys, quan el nombre d'homes que compren no arriben a la meitat que les dones. A trets generals, la compra de productes frescos es queda pràcticament tota a Ripollet (91,3%) i l'alimentació seca el 74,8%. 6 de cada 10 persones compren a Ripollet també tot el relacionat amb l'equipament de la persona i la llar, com ara roba i electrodomèstics. El 65,4% també es queda a casa per a tot el relacionat amb oci i cultura.

El producte diari es compra al súper
La compra de fruita, verdura, carn, peix, etc. es realitza habitualment a Ripollet. Tot i la pèrdua d'un 3% els darrers 7 anys, el percentatge continua éssent altíssim, ja que supera el 90%. Els supermercats guanyen força en les preferències de la clientela, davant una davallada de més del 10% de les botigues especialitzades i les parades del mercat. Val a dir que el Mercat Municipal ha estat en obres durant el període de l'estudi.
Quant a l'anomenada alimentació seca (envasada, begudes, etc.) i els productes quotidians, com ara articles de neteja, despunten igualment els supermercats (pugen del 38,6% al 57,2%) i prenen els clients a les grans superfícies (baixen del 19,1% al 3,1%).

Roba i electrodomèstics a la botiga del barri
L'estudi conclou que els ripolletencs s'estimen comprar els articles relacionats amb l'equipament personal i de la llar a la botiga especialitzada del barri, amb un 56,6% i un 73,1% respectivament. Un dels factor determinants en favor de la compra de proximitat podria ser la recerca de confiança alhora de, per exemple, poder fer canvis. Tot i la fortalesa d'aquest sector, la nova tendència en els hàbits del consum és que entre un 10 i un 15% de les compres engreixin els percentatges de les grans superfícies.

Més oferta d'oci
El consum relacionat amb l'oci i la cultura creix prop de 5 punts, arribant al 69,1%. Això podria estar degut a l'increment de l'oferta, amb l'obertura o reforma de negocis, principalment cafeteries i restaurants. Una dada significativa és que s'ha triplicat la gent que menja fora de casa el cap de setmana (29,9%).

Satisfacció del consumidor
El 67% de les persones entrevistades a l'estudi d'hàbits de consum de la Cambra de Comerç de Sabadell afirmen no trobar cap factor negatiu al comerç local. La satisfacció més alta es dóna a les botigues de parament de la llar, oci i cultura, mentre que la més baixa es registra als que venen productes d'alimentació.

Valoració de l'oferta comercial
Els factors que més valoren els consumidors de Ripollet de l'oferta comercial és que hi ha molta varietat on escollir, el preu, el no haver de fer grans desplaçaments per anar a comprar i que el producte que es ven és de qualitat. En un segon pla, però igualment ben considerats, estan el tracte amable, la comoditat i la confiança en el botiguer. Tot i que els percentatges dels elements crítics del comerç local són molt inferiors, cal senyalar bàsicament la preocupació pels preus, els desplaçaments i les cues. En la mateixa línia, l'opinió general que mereix el comerç local dels seu clients és altament positiva. Així, el considera amable en un 94,3%, que dóna un tracte professional en un 90,6%, la idoneitat de l'horari rep l'aprovat del 87,7%i l'entorn urbanístic del 85,8%. Altres aspectes ben valorats són la comoditat i modernitat de les botigues, entorn el 80%, i que el venedor conegui el català. (64,2%).
En canvi, mereixen el suspens dels enquestats la dificultat per trobar aparcament, el transport públic i les botigues cares.

Un altre aspecte de l'analisi realitzada per la Cambra de Sabadell a Ripollet és que la població rep una petita part de compradors de Cerdanyola i Montcada, mentre que al revés és pràcticament inexistent. El gran pol d'atracció forani és el Centre Comercial Baricentro.
Finalment, l'estudi confirma canvis, com ara el creixement de la compra per catàleg i Internet i sobretot el servei a domicili, que passa del 3,2% al 12,6%.