Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Prestació econòmica d'urgència social

Aquest tràmit permet sol·licitar prestacions socials de caràcter econòmic, destinades a persones físiques, nuclis familiars o unitats de convivència en situació de vulnerabilitat social. Hi haurà diferents modalitats segons les necessitats de cada persona i es determinaran segons el Reglament que les regula.

Unitat gestora Drets Socials

Informació

Segons el Reglament vigent les diferetnes modalitats de prestació econòmica d'urgència social que podeu trobar son:

Prestacions socials de caràcter econòmic per atendre situacions de necessitat puntual, urgents i bàsiques de subsistència:
- Prestacions per a alimentació i necessitats bàsiques de subsistència
- Prestacions per a garantir subministraments bàsics
- Prestacions per a fer front a la pèrdua temporal o permanent de l’habitatge
- Prestacions puntuals d’allotjament residencial en situacions de risc greu.

Prestacions econòmiques destinades a prevenir, pal·liar i evitar situacions d’exclusió social o de risc d’exclusió
- Carència de recursos pel manteniment de l’habitatge habitual i despeses derivades del mateix
- Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària
- Desplaçaments habituals per necessitats de formació o atenció sanitària
- Atenció socioeducativa d’infants i joves
- Suport a la integració sociolaboral

Tramitació

Qui ho pot sol·licitar?

Les persones físiques i/o que formin part d'una unitat familiar de convivència, que es trobin en una situació de dificultat socioeconòmica o en risc d’exclusió social, empadronades en el municipi de Ripollet.

Quan es pot sol·licitar?

El termini de presentació de sol·licituds restarà obert durant tot l'any, amb excepció d'aquells ajuts que siguin objecte de convocatòria específica de concurrència.

Quin cost té?/Mitjans de pagament

El tràmit és gratuït.

On es demana?

Per seu electrònica

Per presentar aquesta sol·licitud electrònicament podeu accedir fent click a “Tramitar en línia” i omplir la instància específica que trobareu just a sota del mateix link amb el nom de “Fitxer adjunt”.

Cal tenir en compte que és necessari disposar d’identificació digital. Per disposar-ne d’identificació digital podeu utilitzar l’idCat Mòbil o bé disposar-ne d’algun dels certificats digitals admesos.

              OFICINA D’ATENCIÓ CIUTADANA 
              C/Balmes núm.4 
              08291-RIPOLLET 
              HORARI d’atenció ciutadana:
              De dilluns a dijous de les 8:30 a les 14:00 i de 15:30 a 19:00.
              Divendres i vigílies de festiu de les 8:30 a les 14:00. 
 
  • Als registres electrònics generals de:
              a) L'Administració General de l'Estat.
              b) Les administracions de les Comunitats Autònomes.
              c) Les entitats que integren l'Administració local.
              d) El sector públic institucional (la seva integració està regulada a l'article 2.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre).
 
- A les oficines de Correus, tal com s'estableixi reglamentàriament.
- A les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
- A les oficines d'assistència en matèria de registres.

Com es realitza el tràmit per seu electrònica

Fixeu-vos a la caixa groga a la capçalera d'aquesta pàgina.

Si aquest tràmit inclou l'enllaç a una plantilla de registre específica (PDF), l'haureu de descarregar, emplenar i guardar al vostre dispositiu.

Assegureu-vos que disposeu de tota la informació necessària en format original electrònic o ben digitalitzat.

Després inicieu la tramitació en línia seguint l'enllaç de capçalera. Aquesta acció us portarà al registre telemàtic del tràmit específic o bé al tràmit d'Instància genèrica.

Durant aquest procés:

1) Us haureu d'identificar electrònicament (certificat o bé IDCat Mòbil)

2) Empleneu les dades que us demani el formulari web

3) Adjunteu tots els arxius necessaris per el procés

4) Comproveu la informació i presenteu-la

Al final del procés la plataforma visualitza el document amb l'assentament del registre electrònic. Guardeu-lo com a evidència de registre i en cas que siguin necessàries futures referències.

En qualsevol altre que estableixin les disposicions vigents.

Documentació

- Documentació general, per tots els tipus de prestacions:

a) Instància específica (Formulari model núm: DS_ins_006_V01).

b) DNI/NIE/PASSAPORT de tota la unitat familiar.(Aportar en cas que no s’autoritzi la consulta de dades que inclou la instància)

c) Documentació que acrediti la situació econòmica de la unitat familiar de convivència:

  1. Qualsevol justificant admès en dret de la totalitat d'ingressos de tots els membres de la unitat familiar de convivència corresponents als mesos determinats per a cada tipus d'ajut.
  2. En el cas de no disposar dels justificants, caldrà aportar una declaració jurada d'ingressos de la unitat familiar.(s’inclou en la instància).
  3. Justificació de les despeses d’accés a l’habitatge habitual dels darrers 3 mesos.
  4. Rebuts pagats de lloguer o hipoteca.

- Documentació específica, segons modalitats de prestacions:

a) Informes de vida laboral. (Aportar en cas que no s’autoritzi la consulta de dades que inclou la instància).

b) Certificat d’estar inscrit al SOC (Servei d’Ocupació de Catalunya).(Aportar en cas que no s’autoritzi la consulta de dades que inclou la instància)

c) Últims rebuts pagats de subministrament (llum, aigua, gas...).

d) Llibre de família.

e) Sentència de separació/ divorci i conveni regulador.

f) Llibretes bancàries de tots els membres de la Unitat familiar.

g) Extracte bancari dels moviments de l’últim any de tots els comptes.

h) Contracte de lloguer.

i) Informes mèdics.

j) Targeta sanitària.

k) Altre documents rellevants.

L’interessat estarà obligat a aportar la instància específica que s’estableixi pel procediment concret, tal com estableix l’art.66.6 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu comú de les administracions públiques.

Les persones interessades que presentin instàncies defectuoses o documentació incompleta seran requerides per tal que en el termini de 10 dies hàbils esmenin els errors o defectes, o presentin la documentació exigida, amb indicació que si no ho fan se'ls tindrà per desistits en la seva petició així com s’estableix en l’article 68.1 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu comú de les administracions públiques.

Veracitat de la documentació aportada

La persona interessada o qui la representi es responsabilitza de la veracitat dels documents aportats, d’acord amb l’article 28.7 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Resolució del tràmit

Termini per resoldre:

El termini màxim per resoldre serà de 3 mesos.

Amb excepció d'aquells ajuts que siguin objecte d'una convocatòria de concurrència específica. (el termini s’establirà en la mateixa convocatòria).

Recursos que es poden interposar

Contra la resolució es poden interposar els recursos següents:

- Recurs de reposició, amb caràcter potestatiu, previ al contenciós administratiu, davant del mateix òrgan que aprova l’acord, en el termini d’un mes a comptar des de l’endemà de la notificació, que es posarà a disposició dels interessats a la Seu electrònica de l’Ajuntament, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, 1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si s’ha interposat el recurs potestatiu de reposició, no podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu mentre aquell no sigui resolt de forma expressa, o bé s’hagi produït la seva desestimació per silenci administratiu pel transcurs del termini d’un mes des de l’endemà de la data d’interposició.

- o bé, directament recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciós administratius de la província de Barcelona en el termini de dos mesos a comptar des de l’endemà de la recepció d’aquesta notificació, d’acord amb l’article 25 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Terminis:

  • si s’ha interposat recurs de reposició: dos mesos, a comptar des del dia següent en què s’hagi notificat l’acord resolutori del recurs reposició, si és exprés. Si aquell no fos exprés, el termini serà de sis mesos a comptar des de l’endemà del dia en què el dit recurs de reposició s’hagi d’entendre desestimat de forma presumpta;
  • si no s’ha interposat recurs potestatiu de reposició: dos mesos, a comptar des de l’endemà de la recepció d’aquesta notificació.

Silenci administratiu

Negatiu

Observacions

Condicions que han de reunir les persones sol·licitants:

a) Ser major de 18 anys, estar legalment emancipada o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d'emancipació.

b) Estar empadronades en el terme municipal de Ripollet. Aquest requisit es podrà eximir en situacions degudament justificades.

c) Que la unitat familiar de convivència de la persona sol·licitant tingui una renda disponible igual o inferior al 100% de l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (en endavant IRSC) mensual de l'exercici en curs per al seu primer membre. Per a cada nou membre que formi part de la unitat s'afegirà el valor resultant de multiplicar aquesta quantitat per un factor d'ajust equivalent a 0,3 [(IRSC)x0.3].

d) No disposar de béns immobles –diferents a l'habitatge habitual—, en qualitat de propietari, posseïdor o usufructuari, o de rendes de l'activitat econòmica o rendes del capital que proporcionin recursos alternatius suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut econòmic.

e) No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions i amb l'objecte de cobrir la mateixa necessitat.

f) No haver rebut per part d'aquesta Corporació, en els darrers 6 mesos, alguna de les prestacions econòmiques, a excepció feta de les convocatòries per lliure concurrència, els casos en que es valori la persistència de la situació de necessitat o aquells casos que requereixin d'una atenció urgent i immediata.

Les prestacions d’urgència socials resten subjectes a la disponibilitat de crèdit i dotació pressupostaria.

L’ajuda es concedirà en funció dels crèdits disponibles per l’Ajuntament per a aquestes prestacions. Per això, per rebre l’ajut, no n’hi ha prou que la persona sol·licitant reuneixi els requisits i les condicions anteriorment assenyalats, sinó que és necessari, a més, que la seva sol·licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.

Excepcionalment es podrà atorgar, més d'una prestació de la mateixa tipologia quan hagi transcorregut com a mínim un període de sis mesos des de l'anterior concessió i sempre que un informe tècnic ho justifiqui.

Les prestacions es podran concedir diferents formes:
-Dineràries o en espècies.
-De pagament únic o pagament periòdic.
 

Les persones interessades que presentin sol·licituds defectuoses o documentació incompleta seran requerides per tal que en el termini de 10 dies hàbils esmenin els errors o defectes, o presentin la documentació exigida, amb indicació que si no ho fan se'ls tindrà per desistits en la seva petició.

Normativa