El Cens d’Establiments Comercials és una eina estadística que permet disposar d’informació actualitzada de l’activitat comercial arreu del territori, a partir de les xifres estadístiques com el nombre d’establiments, la superfície de venda o l’oferta, amb l’objectiu de generar coneixement útil per a la presa de decisions, tant a les administracions, com a les entitats i associacions, a les empreses, i professionals del comerç.
Informació relacionada
El titular de l'establiment ha de donar d'alta els treballadors a la Seguretat Social. Per fer-ho cal adreçar-se a l'oficina de la Tresoreria que correspongui. A més, s'ha de formalitzar un contracte de treball (empresa/treballador) a l'Oficina del Treball de la Generalitat del domicili de l'establiment.
Tipus de contractes
- Contractes indefinits (ordinaris, de foment de la contractació, amb bonificacions).
- Contractes de durada determinada (circumstàncies de la producció, obra o servei, interinatge).
- Mesura de suport al manteniment de l'ocupació o a la reincorporació al treball.
- Contractes per a treballadores i treballadors amb discapacitats (indefinits i temporals).
- Contractes formatius (pràctiques o formació).
- Contractes per a la investigació.
- Contractes temporals bonificats.
- Contractes de substitució per jubilació anticipada.
- Contractes de relleu.
Informació relacionada
Per exercir l'activitat comercial heu de complir la normativa d'horaris, que pot variar en funció de la naturalesa del vostre negoci. Trobareu tota la informació a la pàgina de Canal Empresa sobre els Horaris comercials.
Informació relacionada
Els clients s'han d'atendre en català o en castellà, segons desitgin en cada cas. Si no volen, no se'ls pot fer canviar de llengua.
Retolació
Tots els rètols de caràcter fix (a l'exterior, a l'interior o a l'aparador), tant si són destinats als clients o usuaris com al personal de l'establiment, han de ser, almenys, en català.
Documentació
Els documents que ofereixen serveis (catàlegs, prospectes, cartes i menús de restaurants, etc.) han de ser, almenys, en català.
Informació relacionada
Un dels aspectes clau que heu de tenir en compte a l’hora de construir o d'instal·lar el vostre negoci és el coneixement dels riscos associats al desenvolupament de la vostra activitat. Entre els riscos més freqüents relacionats amb els usos i activitats quotidians, destaca el risc d’incendi. Per poder tractar-lo, primer cal que determineu el risc que comporta l'ocupació o l'ús de l'edifici, que prengueu les mesures per minimitzar-lo fins als nivells socialment acceptables i que, en cas que el risc es manifesti, apliqueu les mesures necessàries per mitigar-lo.
A la pràctica, això implica que els responsables dels establiments han d'acreditar que els han construït i que els usen de manera que s'hi garanteix el nivell de seguretat establert per la normativa tècnica d'aplicació. Us podeu informar en matèria de seguretat i prevenció d'incendis, així com del seu compliment normatiu als vostre ajuntament, que té la competència i la capacitat de fer inspeccions en l'àmbit de la prevenció i la seguretat en matèria d'incendis.
Informació relacionada
Els locals de restauració han de preveure espais específics pels contenidors dels residus sòlids i els líquids que siguin greixos. Aquests contenidors han de ser hermètics i han de tenir una tapa. En alguns casos els ajuntaments fixen la capacitat màxima els contenidors a l'interior dels bars i restaurants.
Recordeu que també heu de classificar la brossa abans de llençar-la als contenidors del carrer corresponents: blau: paper i cartró; verd: vidre; groc: envasos de plàstic, brics i llaunes; marró: residus orgànics; gris: rebuig. Pel que fa als olis usats, s'han de lliurar a un gestor de residus autoritzat. Demaneu-ne els detalls al vostre ajuntament.
Informació relacionada
Els establiments públics han de tenir fulls de reclamació a disposició dels clients i han de mostrar cartells on s'informi d'aquest fet. Podeu sol·licitar a l'Administració aquests documents o bé descarregar-vos-els a través dels enllaços següents.
D'altra banda, l'Agència Catalana de Consum us ofereix un servei de consultes relacionades amb la interpretació i l'aplicació de la normativa en matèria de defensa dels consumidors.
Informació relacionada
Consulteu a la Llei i al Codi d'accessibilitat de Catalunya quins son els requisits que heu de complir en temes d'accessibilitat en els locals on exerciu la vostra activitat.
En tot cas, recordeu que caldrà consultar el vostre ajuntament per a conèixer els requisits establerts per la normativa municipal en aquest àmbit.